Wat betekent Prinsjesdag 2023 voor jou als zzp’er

Wat kun je als zzp’er met het weinige nieuwe beleid dat op 19 september wordt gepresenteerd? We weten immers dat het huidige kabinet demissionair is en alleen ‘lopende zaken’ worden afgehandeld; omstreden kwesties komen niet aan de orde. Wat heb je dan aan Prinsjesdag 2023?

Er is gelukkig weer informatie gelekt. Dus we weten wel iets. Zo zal het voornemen om een verplichte AOV voor zzp’ers in het leven te roepen vermoedelijk vertraging oplopen.

Een aanvullende bron voor wat er gaat veranderen is de Voorjaarsnota 2023. Voor zzp’ers zijn op z’n minst deze voorgenomen wijzigingen voor
2024 interessant:

– verhoging van de arbeidskorting met € 115 voor werkenden met een inkomen tussen € 23.000 en € 37.000. Het doel ervan is koopkracht te verhogen, doordat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen;
– verdere verlaging van de zelfstandigenaftrek. Waar je in 2023 nog recht hebt op € 5.030, mag je in 2024 nog maar € 3.750 als zelfstandigenaftrek toepassen. De komende jaren wordt deze aftrekpost nog verder afgebouwd tot € 900 in 2027;
– met het oog op de inflatie zou het drempelbedrag voor de tweede belastingschijf in box 1 opschuiven. Uit uitgelekte plannen blijkt dat de tweede schijf minder ver opschuift. De hogere inkomens gaan door deze maatregel meer belasting betalen;
– in 2024 stijgt de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,21 naar € 0,22 per kilometer.

Er is uiteraard meer op handen. We gaan afwachten wat het kabinet daadwerkelijk doorzet en wat het nieuwe kabinet, na de verkiezingen op 22 november, ons land gaat brengen.

Eén ding is zeker. Er verandert voortdurend zoveel, dat je er goed aan doet om bezig te zijn met dat waar je zelf invloed op hebt: de keuzes die je maakt voor je eigen onderneming. Je boekhouding en belastingaangifte kunnen wij voor je verzorgen. En in Administratiekantoor ASSociates heb je ook nog eens een partner met oog voor de medemens met ASS.

Cock Moerman vertelt je graag meer. Neem vrijblijvend contact met hem op en bel +31614649921 of mail naar info@adm-associates.nl

Administratiekantoor ASSociates
Doen waar je goed in bent